På prenics.se används cookies. Dessa är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Genom att fortsätta godkänner du användningen av cookies.

Allmänna villkor för prenics.se.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis en till fem arbetsdagar från beställningstillfället. För beställningsvaror och varor som är tillfälligt slutsålda kan leveranstiden bli längre. Kontakta oss för närmare upplysningar om beräknad leveranstid.

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse via e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

Kortbetalning & internetbetalning hos Payson 

Betalning
I vår e-butik används Payson Checkout 2.0 som betalningslösning. Förvalt betalsätt är faktura med 14 dagars kredittid utan extra avgifter. Vill du förlänga kredittiden till 30 dagar tillkommer en fakturaavgift på 29 kr. Om du handlar för minst 300 kr får du även möjlighet att delbetala ditt köp under 3, 6 eller 12 månader. Du kan givetvis också välja att betala din beställning direkt med VISA, MasterCard eller via internetbank  (Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank). Dessutom finns möjlighet att betala med SMS/WyWallet.

För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Läs mer om Payson här: www.payson.se

Fraktavgift
Handlar du för minst 2 000:- inkl moms så skickar vi dina varor fraktfritt. För mindre beställningar tillkommer fraktkostnad på 59kr per beställning.

 

Transport
Normalt använder vi DHL för distribution av försändelser från oss. I vissa fall anlitar vi dock andra fraktleverantörer t.ex. Posten, Bussgods eller Schenker. Kontakta oss om du som kund har speciella önskemål om leveranssätt.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är detta vårt ansvar. Du måste dock meddela vår kundservice inom 14 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (gäller ej företag) rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Ångerrätten gäller ej noter, specialbeställningar, dataprogram samt varor som av hygieniska skäl inte kan returneras, t.ex. hörlurar och munspel. Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan). Glöm inte att fylla i orsak till returen på fakturans baksida.

Du måste själv bekosta fraktkostnader för returer. Payson erbjuder dock möjlighet att få ersättning för returfrakten. Kontakta Payson för ytterlifgare information angående detta.
Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Fel vid leverans
Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara. 

Fel under garantitiden
Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under ett år, eller under den garantiperiod som gäller för din produkt, från leverans. Om din vara skulle sluta fungera under garantitiden skickas den vanligtvis till en serviceverkstad för reparation. För garantiärenden anlitar vi tillverkarens eller vår leverantörs auktoriserade serviceverkstäder. Vid service tar du kontakt med vår butik via kontaktformuläret på sajten. Butiken ger dig instruktioner om hur du går till väga för att skicka varan på reparation. Observera att tillverkaren har upp till tre försök att reparera produkten innan de är skyldiga att byta ut den.

Reklamation
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.