På prenics.se används cookies. Dessa är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Genom att fortsätta godkänner du användningen av cookies.

Hughes & Kettner GM40 Deluxe Head

Ny produkt

GrandMeister Deluxe 40.

Hughes & Kettner logo

Mer detaljer

12 275 kr inkl.

Mer information

THE SMARTEST ALL-TUBE AMP THE WORLD HAS EVER SEEN.

Jag skrev ”lunch box amps goes space age” om GrandMeister 36.
Så nu kan det inte bli något annat än ”lunch box amps goes spage age Deluxe”, för det är precis vad det handlar om. En 4-kanals rörförstärkare med så många features att man häpnar.

I grunden en 4-kanals rörförstärkare, clean, crucnh, lead och ultra. Fyra helt olika ljud, från glasklart clean med massor av bärighet till mycket dist med fetma och värme utan att det blir otydligt eller får dålig separation. Utöver de 4 kanalerna har varje kanal en boost, olika boostar för varje kanal, som mer formar om ljudet än höjer volymen. Så i grunden 8 olika ljud att labborera ifrån.
Trots detta hänger alla ljuden ihop, alltså låter som om de kommer från samma förstärkare.

Rören i förstärkaren är 4 x EL84 i slutsteget och 3 x 12AX7 i försteget.

Alla kanaler har alla rattar gemensamt, EQ sektion (både pre och post slutsteg) osv.
Begränsande, kan man tänka, men då alla rattar på förstärkaren är 100 % programmerbara (förstärkaren minns alltså var ratten stod) är det gemensamma bara trevlig platseffektivisering.
Detta blir möjligt med Hughes & Kettners Smart Rotary Controls system, ett system som gör det möjligt att göra en helt analog ljudkedja helt programmerbar.

Hela EQ sektionen är passiv vilket gör att alla rattars läge påverkar varandra, vart mellanregister ratten står påverkar vad bas och diskant rattarna gör, osv. EQn blir extremt effektiv och är användbar ända ut till sina yttersta lägen. Detta gör att mängden ljud man kan skulptera fram är nästan ändlöst.

Utöver förstärkarens 8 grund ljud och programmerbara rattar har förstärkaren även inbyggda, och programmerbara, effekter. Trycker man in ”FX access” får man tillgång delay , chorus, flanger, phaser och tremolo. Reverb har en dedikerad ratt. Man kan köra reverb, delay och en av modulationseffekterna samtidigt. Du kan självklart ha vilka kombinationer och inställningar av effekter på vilka ljud du vill.

På baksidan hittar du, från vänster till höger (kortfattat, vill du gå mer på djupet om funktionerna så besök Hughes & Kettners egen hemsida).

- Midi in (som även skickar ström till Hughes & Kettners eget midibord) på 7-polig midi (kan även användas med en 5-polig, det är bara fantommatningen som kopplas ur då).

- Midi out/thru -

- FX LOOP, programmerbar av eller på (styrs från framsidan).

- LINE OUT, en utgång precis före slutsteget, om man vill skicka hela förförstärkaren till ett annat slutsteg, till exempel.

- IDB NOISE GATE (Intelligent Dual Breakpoint noise gate), en extremt effektiv noise gate som läser av signalen på 2 ställe och därför kan skilja på vad som är gitarrljud och vad som är oljud. Programmerbar av eller på från framsidan och mängden på baksidan.

- RED BOX AE, Red box med Ambience Emulation. Marknadens utan tvekan bästa DI ljud direkt i förstärkaren. Har du någonsin funderat på LINE (DI) måste du bara testa denna.

- TSC Tube Safety Control System, ett system som i realtid övervakar dina rör och berättar för dig om något inte står rätt till. Den gör även förstärkaren själv bias justerande, så byta rör blir väldigt, väldigt enkelt och kräver ingen tekniker. Med ett plektrum kan man få förstärkaren att läsa av status på rören och berätta för en hur det står till och om något behöver göras. Pajar ett slutrör stänger den av de rör det är par kopplat med och hoppar automatiskt över till det andra paret. En teknik som kanske inte är helt självklar att koppla, men som man hjular av glädje över att man har när man står där med ett trasigt rör.

- POWER SOAK, en riktig power soak som gör att man kan använda förstärkaren i 40, 20, 5, 1 och 0 watt. Även detta programmerbart för varje ljud. Till exempel kompljud på 20 watt och leadljud på 40. Att kunna göra förstärkaren på 0 watt och helt utan load från en högtalare (normalt brinner rörförstärkare upp då) är guld värt när man jobbar DI live eller i studio. Du kan alltså göra en spelning med bara toppen, ingen högtalare låda alls, och låtar precis som du brukar iaf.