Användarvillkor

Allmänna villkor för prenics.se.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis en till fem arbetsdagar från beställningstillfället. För beställningsvaror och varor som är tillfälligt slutsålda kan leveranstiden bli längre. Kontakta oss för närmare upplysningar om beräknad leveranstid.

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse via e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

Betalning
I vår e-butik används Klarna Checkout som betalningslösning. Klarna är idag troligen den mest etablerade och välrenommerade betalningslösningen för E-handel i Sverige. Läs mer om hur du betalar med Klarna här.

Fraktavgift
Handlar du för minst 2 500:- inkl moms så skickar vi dina varor fraktfritt (Obs gäller endast inom Sverige). Om värdet på din beställning understiger 300 kr kostar frakten 49 kr. För övriga beställningar tillkommer fraktkostnad på 89kr per beställning.

Transport
Normalt använder vi DHL eller Postnord för distribution av försändelser från oss. I enstaka fall kan vi anlita andra fraktleverantörer. Kontakta oss om du som kund har speciella önskemål om leveranssätt.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är detta vårt ansvar. Du måste dock meddela vår kundservice inom 14 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (gäller ej företag) rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Ångerrätten gäller ej noter, specialbeställningar, dataprogram samt varor som av hygieniska skäl inte kan returneras, t.ex. hörlurar och munspel. Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan). Glöm inte att fylla i orsak till returen på fakturans baksida.

Du måste själv bekosta fraktkostnader för returer. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Fel vid leverans
Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara.

Fel under garantitiden
Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under ett år, eller under den garantiperiod som gäller för din produkt, från leverans. Om din vara skulle sluta fungera under garantitiden skickas den vanligtvis till en serviceverkstad för reparation. För garantiärenden anlitar vi tillverkarens eller vår leverantörs auktoriserade serviceverkstäder. Vid service tar du kontakt med vår butik via kontaktformuläret på sajten. Butiken ger dig instruktioner om hur du går till väga för att skicka varan på reparation. Observera att tillverkaren har upp till tre försök att reparera produkten innan de är skyldiga att byta ut den.

Reklamation
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.